25 December 2009

JaHaT + bAiK

Siapa masih ingat novel inggeris yang bertajuk DR JEKYL & MR HIDE?
Novel yang menceritakan kehidupan seorang lelaki yang mempunyai 2 perwatakan yang berbeza.
Novel yang cuba menyampaikan mesej bahawa seorang manusia itu mempunyai 2 unsur dalam dirinya. unsur baik dan jahat.
Erm... Sejujurnya, aku setuju! Bahkan dalam ayat Allah pun ada menyatakan bahawa dalam diri manusia ada malaikat dan syaitannya.
Kuat malaikatnya, maka baiklah dirinya.
Begitu juga bila kuat syaitannya, maka jahatlah dirinya.
Tapi! (cewah!)
Kita mampu menentukannya. Kan, kan? Sifat maha pengasih dan maha adil Allah yang tidak bertepi memberikan kita ruang dan kekuatan untuk melukis masa depan dan siapa kita. Putih ka, hitam ka, itu mampu kita warnakan. :)

29 November 2009

CiNtA SeMpUrNa

Aku manusia lemah selalu terjatuh
Berbeda aku darimu
kau berdiri teguh
Aku serba tiada
aku kekurangan
Dan bila kau tiba
aku hilang dari kewujudan

Sempurnanya sifatmu
Tulusnya hatimu
Jujurnya niatmu
Tingginya kesabaranmu
Lepaskanlah diriku
Kerna aku tak mampu untuk menanggung
Sebuah cinta sempurna darimu

Bukan aku tak pernah mengerti dirimu
Ku sanjung setiap kata cinta kau berikan aku
Hilangkan rasa itu akhirkan semua
Dan bila kau sedar
Aku hilang dari kewujudan

JIKA ANAK

1. Jika anak banyak dicela, ia akan terbiasa menyalahkan
2. Jika anak banyak dimusuhi, ia akan terbiasa menentang
3. Jika anak dihantui ketakutan, ia akan terbiasa merasa cemas
4. Jika anak banyak dikasihani, ia akan terbiasa meratapi nasibnya
5. Jika anak dikeliling olok-olok, ia akan terbiasa menjadi pemalu
6. Jika anak dikitari rasa iri, ia akan terbiasa merasa bersalah
7. Jika anak banyak dimengerti, ia akan terbiasa menjadi penyabar
8. Jika akan banyak diberi dorongan, ia akan terbiasa percaya diri
9. Jika anak terbiasa dipuji, ia akan terbiasa menghargai
10. Jika anak diterima oleh lingkungannya, ia akan terbiasa menyayangi
11. Jika anak tidak banyak dipersalahkan, ia akan terbiasa menjadi dirinya
12. Jika anak mendapat pengakuan dari kiri kanan, ia akan terbiasa menetapkan arah langkahnya
13. Jika anak diperlakukan dengan jujur, ia akan terbiasa melihat kebenaran
14. Jika anak ditimang tanpa berat sebelah, ia akan terbiasa melihat keadilan
15. Jika anak mengenyam rasa aman, ia akan terbiasa mengandalkan dirinya dan mempercayai orang sekitarnya
16. Jika anak dikerumuni keramahan, ia akan terbiasa berpendirian

RENUNGKANLAH...

ZZzZoOoOmMmMm...


video

iNiLaH aDaM.. aDiK BoNgSu aKu... kui3... CoMeL MaCaM kAkAkNyA...

20 November 2009

CARA LAWAN HANTU

Pocong
Hantu yang berbungkus macam lepat pisang baru masak ni memang mudah cari kelemahannya. Kita hanya perlu bukak tali pengikat di atas kepalanya dan tarik kain balutannya. Sudah tentu dia akan berasa malu kerana dia tidak pakai apa apa pun, selain kain kapan pembungkusnya itu.

Langsuir
Dia ni suka pandang muka kita, jadi beranikan diri anda tenung balik muka dia sambil jelir-jelir lidah. Kalau tak pun tunjuk cermin muka kat dia, pasti dia tersipu-sipu malu.

Pontianak
Hantu yang suka ketawa. Kalau terserempak dengan dia, kita pun mestilah ketawa sama. Kalau boleh kita cuba mengilai lebih kuat dari dia, tentu dia boring.

Hantu Raya
Hantu ni suka beraya dan suka menyamar jadi tuan dia. Cara mengalahkannya senang saja, sambutlah hari raya tiap kali jumpa dia, bagi duit raya, ajak main meriam buluh, suruh kacau dodol atau jaga lemang. Tentu dia tak kacau kita sebab banyak kerja dan aktiviti lain dia nak buat.

Hantu Galah
Hantu ni la yang paling tinggi di muka bumi. Kalau terjumpa dia, kita hendaklah meniarap. Pasti dia tak perasan kita ada di situ.

Jerangkung
Dia ni ada kulit tapi nipis. Tinggal rangka saja,dan paling mudah untuk menewaskannya. Kita hanya perlu tunjal dahinya dengan telunjuk dan lihat gerak-gerinya mengimbangi badan untuk berdiri tegak.

Toyol
Lagi senang kalau nak kalahkan dia, bagi duit satu sen berguni-guni.. nanti dia ingat duit emas, lepas tu dia pikul bawak balik bagi tuannya… lepas tu sah-sah lah dapat penampau Jepun dari tuannya kerana mana nak tukar duit satu sen banyak2 tu…

Hantu Web
Yang ni payah sikit nak cakap sebab, hantu-hantu ni cam korang lerrr.. lepaih tu nengok web ni .. macam sekarang nih.. sah-sah tengah baca artikel nie.. macamana nak jawab.. korang sendiri gak jadik hantu.. jadi bawak-bawaklah buat kerja =)

WAJAH PENCINTA

Kepada yang masih SINGLE..
Cinta ibarat kupu-kupu.. Makin kau kejar, makin ia menghindar. Tapi, bila kaubiarkan ia terbang, ia akan menghampirimu di saat kau tak menduga.. Cinta mampu membahagiakanmu tapi sering pula ia menyakiti, Tapi cinta itu hanya istimewa apabila kau berikan cinta kepada seseorang yang layak menerima. Kepada yang ragu-ragu dengan PERNIKAHAN… Cinta bukannya mencari seseorang yang "SEMPURNA", tetapi menemukan seseorang yang mampu menjadikan dirimu sempurna.

Kepada PLAYBOY / PLAYGIRL…
Jangan katakan "AKU CINTA PADAMU!" bila kau tidak benar-benar peduli.. Jangan bicarakan soal perasaan bila itu tidak benar-benar ada. Jangan kau sentuh hidup seseorang bila kau hanya berniat main-main dengannya. Jangan menatap ke dalam mata seseorang bila apa yang kau lakukan hanya pembohongan. Hal paling kejam yg dilakukan ialah membuat seseorang jatuh cinta, sedangkan kau tdk berniat langsung "UNTUK MENERIMANYA" saat ia terjatuh.

Kepada yang PATAH HATI…
Sakit… luka… hancur.. patah hati… bertahan selama kau menginginkannya dan akan menghiris luka sedalam kau membiarkannya. Persoalannya, bukan bagaimana mengatasi rasa sakit itu, tetapi adalah apa yang boleh diambil dan di hayati sebagai pengajaran dan hikmahnya.

Kepada yang BELUM PERNAH JATUH CINTA…
Bagaimana kalau jatuh cinta? Mahu jatuh, jatuhlah! Tetapi, jangan sampai terjerumus. Biar selamba tapi stabil. Berkongsilah tetapi jangan tak adil. Cubalah untuk memahami tetapi bukan bermakna tidak boleh meminta apa2. Bersedialah untuk terluka dan menderita, tetapi jangan simpan semua rasa sakit jika itu yang benar2 dialami.

Kepada yang ingin MENGUASAI…
Hatimu patah melihat orang yang kau cintai berbahagia dgn org lain, tetapi akan lebih sakit lagi apabila mengetahui bahawa orang yang kau cintai ternyata tidak bahagia dengan mu.

Kepada yang takut MENGAKUI…
Cinta menyakitkan bila anda putuskan hubungan dengan seseorang. Tetapi, lebih sakit lagi bila seseorang memutuskan hubungan dengan mu. Tetapi, cinta paling menyakitkan apabila Orang yang kau cintai langsung tidak mengetahui perasaanmu terhadapnya.

Kepada yang masih bertahan MENCINTAI SESEORANG YANG TELAH PERGI…
Hal menyedihkan dalam hidup ialah bila kau bertemu seseorang lalu jatuh cinta. Kemudian akhirnya menyedari bahawa dia bukanlah jodohmu dan kau telah mensia-siakan masa bertahun-tahun untuk seseorang yang tidak layak. Kalau sekarang dia sudah tidak layak, 10 tahun dari sekarang pun dia tetap tak akan layak. Biarkan dia pergi dan lupakan.

SuRaT CiNtA uNtUk WaNiTa SuCi

Wanita suci,
Mungkin aku memang tak romantis,
karena kau tak mengenalku
dan tak perlu mengenalku…
Bagiku kau bukan bunga,
tak mampu aku samakanmu dengan bunga-bunga terindah dan terharum sekalipun
Bagiku manusia adalah mahluk terindah,
tersuci dan tertinggi
Bagiku kau salah satu manusia terindah,
tersuci,
dan tertinggi,
karenanya kau tak membutuhkan persamaan…

Wanita suci,
Jangan pernah biarkan aku menatapmu penuh,
karena itu akan membuatku mengingatmu
Berarti memenuhi kepalaku dengan inginkanmu
Berimbas pada tersusunnya gambarmu dalam tiap dinding khayalku
Membuatku inginkanmu sepenuh hati,
seseluruh jiwa,
sesemangat mentari
Kasihani dirimu jika harus hadir dalam khayalku yang masih penuh lumpur,
dirimu terlalu suci…

Wanita suci,
Berdua menghabiskan waktu denganmu bagaikan mimpi tak berujung,
ada ingin tapi tak ada henti
Menyentuhmu merupakan ingin diri,
berkelebat selalu,
meski ujung penutupmupun tak berani kusentuh
Jangan pernah kalah oleh mimpi dan inginku,
karena sucimu,
indahmu kau pertaruhkan
Mungkin kau tak peduli,
tapi kau hanya akan menjadi wanita biasa di hadapanku bila kau kalah,
Tak lebih dari wanita biasa

Wanita suci,
Jangan pernah kau tatapku penuh,
bahkan kau tak perlu lirikkan matamu untuk melihatku
Bukan karena aku terlalu indah,
tapi karena aku seorang manipulator
Aku biasa memakaikan topeng keindahan pada wajah burukku,
mengenakan pakaian sutera emas
Meniru laku para rahib,
meski hatiku lebih kotor dari kubangan lumpur
Kau memang suci,
tapi masih sangat mungkin kau termanipulasi
karena toh kau hanya manusia -hanya wanita- meskipun kau wanita suci

Wanita suci,
Beri sepenuh diri pada dia sang lelaki suci yang sepenuh diri bawamu pada Allah
Untuknya dirimu ada,
kata otakku,
terukir dalam kitab suci tak perlu pikir lagi
Tunggu sang lelaki suci menjemputmu dalam rangkaian khitbah dan akad
Atau kejar sang lelaki suci,
itu adalah hakmu seperti yang dicontohkan ibunda Khadijah
Jangan ada ragu,
jangan ada malu,
semua terukir dalam kitab suci

Wanita suci,
Bariskan harapmu pada istikharah sepenuh arti ikhlas
Relakan Allah pilihkan lelaki suci bagimu,
mungkin sekarang atau nanti,
bahkan mungkin tak ada sampai kau mati
Mungkin itu berarti dirimu terlalu suci untuk semua lelaki di alam permainan saat ini
Mungkin lelaki suci itu menantimu di istana kekalmu yang kau bangun dengan seluruh kekhusyu’an ibadahmu

Wanita Suci,
Pilihan Allah tak selalu seindah inginmu,
tapi itulah inginNya,
tak ada yang lebih baik dari pilihanNya
Mungkin kebaikan itu bukan pada lelaki terpilih itu
Melainkan pada jalan yang kau pilih
Seperti kisah Ummu Sulaim di masa lalu yang meminta keislaman sebagai mahar pernikahan
Atau mungkin kebaikan itu terletak pada keikhlasanmu menerima putusan sang Kekasih tertinggi
Kekasih tempat kita menerima cinta yang tak terhingga dalam tiap detik hidup kita…

" Surat dari seorang Ikhwan Untuk Semua wanita suci di dunia, sebagai taushiah"

Sumber: unknown


MOHABBAT (C.I.N.T.A.)

video

SeKaDaR SesUaTu UnTuK DiKoNgSi bErSaMa...

19 November 2009

E.V.O.L.U.S.I.

terangkan maknanya jika perubahan adalah sesuatu yang wajar.. kerana fleksibiliti seseorang ada hadnya, ada waktunya, ada caranya.. BERFIKIRLAH!

AKU & DATIN

KADANG-KADANG SEORANG SAHABAT ITU ADALAH SEORANG YANG PADA AWALNYA AMAT MEMBERATIMU... KAH3... :p

20 October 2009

MATA HATINYA

LUAHAN HATI SEORANG PEMIMPIN YANG TABAH
mata-mata itu
mahu aku dilihat mati
dengan terus menyakiti
tapi mataku bukannya hidup tanpa hati
dan aku terus kembali berdiri
hari ini aku menangis lagi
kerana hati disakiti
oleh mata-mata yang hanya tahu memerhati
tanpa simpati
mata-mata itu sedang memaki
kononnya sudah cukup berhati-hati
berkata itu dan ini
bagi membela jati diri
entah ke mana pergi
mata dan hati
pergilah kau jangan kembali
gila!

MATA HATI

-SEBUAH PUISI YANG DIHASILKAN KETIKA KULIAH SEDANG BERLANGSUNG-
kahkahkah... :)
lama menyepi tapi kini bersuara lagi
kadang terdengar sendiri
hingga rindu mahu pergi
entah apa yang dicari
sedangkan hati tetap di sini
sampailah suatu hari aku sedari
suara dan mata hati sepi dan tiada lagi
kerana aku berlari kepadamu yang berlari cuba menafi
benci dan cinta pun merasa iri
kepada rasa yang sebenarnya
datang dari ilahi...

17 October 2009

cak?


CINTA SEMPURNA

Aku manusia lemah selalu terjatuh
Berbeda aku darimu kau berdiri teguh
Aku serba tiada, aku kekurangan
Dan bila kau tiba aku hilang dari kewujudan

Sempurnanya sifatmu
Tulusnya hatimu
Jujurnya niatmu
Tingginya kesabaranmu
Lepaskanlah diriku
Kerana aku tak mampu untuk menanggung
Sebuah cinta sempurna darimu


Bukan aku tak pernah mengerti dirimu
Ku sanjung setiap kata cinta kau berikan aku
Hilangkan rasa itu akhirkan semua
Dan bila kau sedar
Aku hilang dari kewujudan

TULISAN ILAHI

...SAHABAT SELAMANYA & SELALUNYA...

15 October 2009

sshhhh....

Hati yang sunyi dan kosong bererti ia harus diisi.. diisi dengan apa? kuikuikui... pepandailah kita sebagai makhluk yang mpunyai akal ini mencarinya.. ada yang mencari cinta, ada yang mencari sahabat, ada yang mencari diri, ada yang mencari yang dicari... hahaha.. pening daa... kadang-kadang hati minta lain tapi kita bagi lain... kan, kan? hati sebenarnya bersuara tapi jarang kita dengar.. jarang kita ambil kisah.. sebab sibuk dengan permintaan dunia dan nafsu.. bertenang.. ni bukan ceramah.. melainkan satu luahan insan yang juga merasa tercari-cari dan terkejar-kejar... jadi? ada berani? jawablah permintaan hati kita.. :)

29 July 2009

LeBiH mUdaH BeGiNi

Kadang-kadang manusia lebih suka menghukum daripada mengambil berat dan menyiasat terlebih dahulu... tapi kita tak bolehlah melenting... sebab lidahkan tak bertulang? takkanlah kita kena jaga semua orang supaya selalu searus dengan kita? MUSTAHIL.. jadi? SABAR sajalah...

15 July 2009

AkU MaNuSiA BiAsA

Setiap kali ada sahabat yang ingin menikah, saya selalu mengajukan pertanyaan yang sama. Kenapa kamu memilih dia sebagai suami/isterimu? Jawapannya ada bermacam-macam. Bermula dengan jawapan kerana Allah hinggalah jawapan duniawi.Tapi ada satu jawapan yang sangat menyentuh di hati saya. Hingga saat ini saya masih ingat setiap detail percakapannya. Jawapan dari salah seorang teman yang baru saja menikah. Proses menuju pernikahannya sungguh ajaib. Mereka hanya berkenalan 2 bulan. Kemudian membuat keputusan menikah. Persiapan pernikahan mereka hanya dilakukan dalam waktu sebulan saja. Kalau dia seorang mualaf, saya tidak hairan. Proses pernikahan seperti ini selalu dilakukan. Dia bukanlah mualaf, sebagaimana saya. Satu hal yang pasti, dia jenis wanita yang sangat berhati-hati dalam memilih suami.Trauma dikhianati lelaki membuat dirinya sukar untuk membuka hati. Ketika dia memberitahu akan menikah, saya tidak menganggapnya serius. Mereka berdua baru kenal sebulan. Tapi saya berdoa, semoga ucapannya menjadi kenyataan. Saya tidak ingin melihatnya menangis lagi.Sebulan kemudian dia menemui saya. Dia menyebutkan tarikh pernikahannya. Serta meminta saya untuk memohon cuti, agar dapat menemaninya semasa majlis pernikahan. Begitu banyak pertanyaan dikepala saya. Sebenarnya....!!!Saya ingin tau, kenapa dia begitu mudah menerima lelaki itu. Ada apakah gerangan? Tentu suatu hal yang istimewa. Hingga dia boleh memutuskan untuk bernikah secepat ini. Tapi sayang, saya sedang sibuk ketika itu (benar-benar sibuk).Saya tidak dapat membantunya mempersiapkan keperluan pernikahan. Beberapa kali dia menelefon saya untuk meminta pendapat tentang beberapa perkara. Beberapa kali saya telefon dia untuk menanyakan perkembangan persiapan pernikahannya. That's all......Kami tenggelam dalam kesibukan masing-masing.Saya menggambil cuti 2 hari sebelum pernikahannya. Selama cuti itu saya memutuskan untuk menginap dirumahnya.Pukul 11 malam sehari sebelum pernikahannya, baru kami dapat berbual -hanya- berdua. Hiruk pikuk persiapan akad nikah besok pagi, sungguh membelenggu kami. Pada awalnya kami ingin berbual tentang banyak hal.Akhirnya, dapat juga kami berbual berdua. Ada banyak hal yang ingin saya tanyakan. Dia juga ingin bercerita banyak perkara kepada saya. Beberapa kali Mamanya mengetok pintu, meminta kami tidur."Aku tak boleh tidur." Dia memandang saya dengan wajah bersahaja. Saya faham keadaanya ketika ini. "Matikan saja lampunya, biar disangka kita dah tidur.""Ya.. ya." Dia mematikan lampu neon bilik dan menggantinya dengan lampu yang samar. Kami meneruskan perbualan secara berbisik-bisik.Suatu hal yang sudah lama sekali tidak kami lakukan. Kami berbual banyak perkara, tentang masa lalu dan impian-impian kami. Wajah keriangannya nampak jelas dalam kesamaran. Memunculkan aura cinta yang menerangi bilik ketika itu. Hingga akhirnya terlontar juga sebuah pertanyaan yang selama ini saya pendamkan.."Kenapa kamu memilih dia?" Dia tersenyum simpul lalu bangkit dari baringnya sambil meraih HP dibawah bantalku. Perlahan dia membuka laci meja hiasnya. Dengan bantuan lampu LCD HP dia mengais lembaran kertas didalamnya.Perlahan dia menutup laci kembali lalu menyerahkan sekeping envelop kepada saya. Saya menerima HP dari tangannya. Envelop putih panjang dengan cop surat syarikat tempat calon suaminya bekerja. Apa ni. Saya melihatnya tanpa mengerti. Eeh..., dia malah ketawa geli hati."Buka aja." Sebuah kertas saya tarik keluar. Kertas putih bersaiz A4, saya melihat warnanya putih. Hehehehehehe........"Teruknya dia ni." Saya menggeleng-gelengkan kepala sambil menahan senyum. Sementara dia cuma ketawa melihat ekspresi saya. Saya mula membacanya.Saya membaca satu kalimat diatas, dibarisan paling atas. Dan sampai saat inipun saya masih hafal dengan kata-katanya. Begini isi surat itu:

"Kepada......... Calon isteri saya, calon ibu anak-anak saya, calon menantu Ibu saya dan calon kakak buat adik-adik saya assalamualaikum wbt... Mohon maaf kalau anda tidak berkenan. Tapi saya mohon bacalah surat ini hingga akhir. Baru kemudian silakan dibuang atau dibakar, tapi saya mohon, bacalah dulu sampai selesai.Saya, yang bernama ............... menginginkan anda ................ untuk menjadi isteri saya. Saya bukan siapa-siapa. Saya hanya manusia biasa. Buat masa ini saya mempunyai pekerjaan.Tetapi saya tidak tahu apakah kemudiannya saya akan tetap bekerja. Tapi yang pasti saya akan berusaha mendapatkan rezeki untuk mencukupi keperluan isteri dan anak-anakku kelak.Saya memang masih menyewa rumah. Dan saya tidak tahu apakah kemudiannya akan terus menyewa selamannya. Yang pasti, saya akan tetap berusaha agar isteri dan anak-anak saya tidak kepanasan dan tidak kehujanan..Saya hanyalah manusia biasa, yang punya banyak kelemahan dan beberapa kelebihan. Saya menginginkan anda untuk mendampingi saya. Untuk menutupi kelemahan saya dan mengendalikan kelebihan saya. Saya hanya manusia biasa.. Cinta saya juga biasa saja.Oleh kerana itu. Saya menginginkan anda supaya membantu saya memupuk dan merawat cinta ini, agar menjadi luar biasa.Saya tidak tahu apakah kita nanti dapat bersama-sama sampai mati. Kerana saya tidak tahu suratan jodoh saya. Yang pasti saya akan berusaha sekuat tenaga menjadi suami dan ayah yang baik.Kenapa saya memilih anda? Sampai saat ini saya tidak tahu kenapa saya memilih anda. Saya sudah sholat istiqarah berkali-kali, dan saya semakin mantap memilih anda.Yang saya tahu, Saya memilih anda kerana Allah. Dan yang pasti, saya menikah untuk menyempurnakan agama saya, juga sunnah Rasulullah. Saya tidak berani menjanjikan apa-apa, saya hanya berusaha sekuat mungkin menjadi lebih baik dari sekarang ini.Saya memohon anda sholat istiqarah dulu sebelum memberi jawaban pada saya. Saya beri masa minima 1 minggu, maksima 1 bulan. Semoga Allah redha dengan jalan yang kita tempuh ini. Amin. Wassalamualaikum wbt..."

Saya memandang surat itu lama. Berkali-kali saya membacanya. Baru kali ini saya membaca surat 'lamaran' yang begitu indah.Sederhana, jujur dan realistik. Tanpa janji-janji yang melambung dan kata yang berbunga-bunga. Surat cinta biasa. Saya menatap sahabat disamping saya. Dia menatap saya dengan senyum tertahan."Kenapa kamu memilih dia.......?""Kerana dia manusia biasa......." Dia menjawab mantap. "Dia sedar bahawa dia manusia biasa. Dia masih punya Allah yang mengatur hidupnya.Yang aku tahu dia akan selalu berusaha tapi dia tidak menjanjikan apa-apa. Soalnya dia tidak tahu, apa yang akan terjadi pada kami kemudian hari. Entah kenapa, justru itu memberikan kesenangan tersendiri buat aku.""Maksudnya?""Dunia ini fana. Apa yang kita punya hari ini belum tentu besok masih ada. betuI tak? Paling tidak.... Aku tau bahawa dia tidak akan frust kalau suatu masa nanti kami jadi miskin."Ssttt......." Saya menutup mulutnya. Khuatir kalu ada yang tau kami belum tidur. Terdiam kami memasang telinga.Sunyi. Suara jengkering terdengar nyaring diluar tembok. Kami saling berpandangan lalu gelak sambil menutup mulut masing-masing."Udah tidur. Besok kamu mengantuk, aku pula yang dimarahi Mama." Kami kembali berbaring. Tapi mata ini tidak boleh pejam. Percakapan kami tadi masih terngiang terus ditelinga saya."Gik.....?" "Tidur...... Dah malam." Saya menjawab tanpa menoleh padanya. Saya ingin dia tidur, agar dia kelihatan cantik besok pagi. Rasa mengantuk saya telah hilang, rasanya tidak akan tidur semalaman ini.Satu lagi pelajaran dari pernikahan saya peroleh hari itu. Ketika manusia sedar dengan kemanusiannya. Sedar bahawa ada hal lain yang mengatur segala kehidupannya. Begitu juga dengan sebuah pernikahan. Suratan jodoh sudah terpahat sejak ruh ditiupkan dalam rahim. Tidak ada seorang pun yang tahu bagaimana dan berapa lama pernikahannya kelak.Lalu menjadikan proses menuju pernikahan bukanlah sebagai beban tetapi sebuah 'proses usaha'. Betapa indah bila proses menuju pernikahan mengabaikan harta, tahta dan 'nama'.Status diri yang selama ini melekat dan dibanggakan (aku anak orang ini/itu), ditanggalkan. Ketika segala yang 'melekat' pada diri bukanlah dijadikan pertimbangan yang utama. Pernikahan hanya dilandasi kerana Allah semata. Diniatkan untuk ibadah. Menyerahkan segalanya pada Allah yang membuat senarionya.Maka semua menjadi indah.Hanya Allah yang mampu menggerakkan hati setiap HambaNYA. Hanya Allah yang mampu memudahkan segala urusan. Hanya Allah yang mampu menyegerakan sebuah pernikahan.Kita hanya boleh memohon keridhoan Allah. MemintaNYA mengurniakan barokah dalam sebuah pernikahan. Hanya Allah jua yang akan menjaga ketenangan dan kemantapan untuk menikah.Jadi, bagaimana dengan cinta? Ibu saya pernah berkata, Cinta itu proses. Proses dari ada, menjadi hadir, lalu tumbuh, kemudian merawatnya.Agar cinta itu dapat bersemi dengan indah menaungi dua insan dalam pernikahan yang suci. Cinta tumbuh kerana suami/isteri (belahan jiwa).Cinta paling halal dan suci. Cinta dua manusia biasa, yang berusaha menggabungkannya agar menjadi cinta yang luar biasa. Amin.

Wallahu 'alam...

CiNtA iBaRaT MeNuNgGu BaS

Tahu tak, cinta sebenarnya sama seperti seseorang yang menunggu bas. Bila bas itu datang, awak tengok bas itu dan awak kata pada diri awak,”Eee…penuhnya… tak ada tempat duduk.” Jadi, awak katakan pada diri awak, “Saya akan tunggu bas yang lain.”
Awak pun biarkan bas tu berlalu dan awak tunggu pula bas yang lain. Kemudian, datang pula bas yang kedua. Awak tengok bas itu dan awak akan cakap, “Eee… bas ni buruk sangat… mesti tak selesa. Dan mungkin bas ni akan rosak kat tengah jalan.” Jadi, awak pun biarkan bas buruk itu berlalu dan awak bercadang untuk tunggu bas yang seterusnya.
Setelah beberapa ketika, datang lagi sebuah bas. Bas yang datang itu kosong, tak penuh dan tak seburuk bas yang tadi tapi kali ini awak kata, “Emmm… .tak ada air-cond… cuaca pulak panas. Lebih baik saya tunggu bas yang lain.”
Dan sekali lagi awak biarkan bas itu berlalu dan awak bercadang untuk menanti bas yang seterusnya. Tiba-tiba awan mula gelap, cuaca semakin mendung dan baru awak perasan yang awak sudah terlambat rupanya. Awak mula panik dan terus naik bas yang datang ketika itu, walaupun bas itu tak sebegitu sempurna. Dan kemudian barulah awak sedar bahawa… awak dah naik bas yang salah. Jadi, selama ini awak dah membazir banyak masa dan wang untuk menunggu apa yang awak hendak.Walaupun yang datang itu adalah bas yang berhawa dingin, adakah awak dapat pastikan bahawa bas itu tak akan rosak di tengah jalan atau mungkin bas itu tak terlalu sejuk untuk awak? Jadi, mengingini apa yang awak idamkan itu memang tak salah. Tapi, tak salah juga kalau anda sanggup memberi satu peluang pada orang lain, kan? Sekiranya awak dapati “bas” itu tidak sesuai dengan awak, apa yang perlu awak lakukan hanya tekan loceng dan turun daripada bas itu.Tapi… saya pasti awak semua tentu ada pengalaman yang macam ini. Awak nampak sebuah bas datang (tentulah bas yang awak nanti- nantikan), awak tahan bas itu tapi pemandu bas tu pula buat tak faham dan pura-pura buat tak nampak awak dan terus berlalu tinggalkan awak!Hahahaha… . Bila ada bas yang lalu melintasi saya macam itu, apa yang saya lakukan ialah BERJALAN!Bodoh sebenarnya untuk mengejar bas itu sebab setiap kali, awak akan terjatuh dan menyakiti diri awak sendiri. Jadi, bercinta itu adalah ibarat menunggu bas, sama ada awak nak naik dan beri peluang pada bas tu…semuanya terpulang pada diri awak. Dan bila awak berjalan, awak sebenarnya cuba melarikan diri daripada cinta!

12 July 2009


Hari Keluarga Program Kaunseling..

SYOK! hehehe... amacam? bila nak pi lagi geng?

02 July 2009

SeMaKiN Di aTaS, SeMaKiN LuPa

Menceburkan diri dalam pelbagai aktiviti kemahasiswaan telah memberi aku banyak peluang untuk mengenali pelbagai karenah, sifat dan sikap manusia...
Apa yang dilafaz, belum tentu itulah yang dimaksudkan...
Apa yang dipamer, belum tentu itulah yang sebenarnya...
Berjanji biar berpada... kerana kelak, janji boleh memakan diri...

30 June 2009

HaRgA DiRiKu

Di dirimu aku menemukan
yang mencintaiku dan menyayangiku
Di dirimu aku ketakutan
Kau biarkanku
Kau tinggalkanku

Bila kamu tak lagi denganku
Ku tak tahu apa untuk jalani hidupku
Bila memang kau pergi dariku
Ku tak ada lagi di dunia ini

Mengertikah kau siang malamku
tertangis tawaku kau sebuah hidupku
pandang aku pandanglah hatiku
aku tak mampu melangkah tanpamu


Bukanku tak punya harga diri
Tapi dirimu begitu bererti
Kaulah nafasku
engkau harga diriku
Mengerti aku...

KeTiKa CiNtA MeMaNgGiL...

Ada tiada rasa dalam jiwa
Rindu akan memanggilmu
Kerana setiap jiwa telah bersumpah
Setia hanyalah kepada-Mu

Bila cinta ada di dalam jiwa
Wangi bunga dunia tanpa nestapa
Segala yang dirasa hanyalah Dia
Hati kan memuja hanya pada-Nya

Ketika cinta memanggil
Gementar tubuhku
Ketika cinta memanggil
Hangatnya nafasku
Ketika cinta memanggil
Gersang rindu
Ketika cinta memanggil

Rindu rindu rindu kalbu
Memanggil-manggil nama-Mu
Seperti terbang di langit-Mu
Tenggelam di lautan cinta-Mu

Berpadu kalbu yang rindu
Melebur menjadi satu
bagai menari diiringi pelangi
Ketika cinta memanggil...

28 June 2009

SoRgAkU..


cak? hehehe... inilah famili aku... merangkap sumber inspirasi aku... gambar ni diambil masa raya pertama 2008... meriah tak famili aku? chewah! boleh buat team bola sepak wei..

BoRdErLiNe pErSoNaLiTy DiSoRdER

BPD adalah sejenis penyakit psikiatrik yang agak berbahaya.. chewah! :)
sebenarnya, penyakit ni sering melanda seseorang tanpa disedari.. kerana lazimnya, orang menyamakan penyakit ini dengan stres atau tekanan yang biasa dialami.. berbeza dengan stres, individu yang mengalami penyakit ini akan berhadapan dengan simptom-simptom berikut;

(a) perubahan dari satu emosi ke satu emosi dengan kadar yang tidak menentu, (b) perasaan curiga, (c) kegelisahan, (d) suka mengkritik dan menilai orang di sekeliling, (e) mudah cinta dan mudah pula benci, kemudian cinta semula, (f) cenderung untuk bunuh diri, (g) agak genius, (h) amat sensitif dan macam-macam lagi..

AYAT-AYAT CINTA


video


klip video ini adalah salah satu scene favorite aku dari filem ayat-ayat cinta.. :) HAYATI...

jErNiHkAh AiR Di HiLiR?

Jernihkah air di hilir jika keruh di hulu?
erm.. Lain orang, lainlah persepsi yang diberikan mengenai persoalan ini..
Menurut ahli psikologi, kehidupan masa kini seseorg itu amatlah dipengaruhi oleh masa silamnya.. Jadi, saya mencedok sedikit idea ini untuk dikaitkan dengan persoalan awal tadi..

pada saya, dari hulu ke hilir, samalah juga dengan dari dulu hingga sekarang.. Maka, apabila keruh di hulu, keruh juga yang di hilir.. masa lampau yang hitam akan membawa ke arah masa depan yang mungkin juga suram dan gelap.. misalnya, didikan awal keluarga yang kurang mantap, trauma, pengalaman-pengalaman menyakitkan.. itu semua mampu memberikan kesan yang negatif pada pemikiran individu yang seterusnya mampu menjejaskan semangat hidup.. hehehe.. walau bagaimanapun, tuhan maha adil.. tak diberikan dugaan dan ujian melainkan kita sebenarnya mampu menghadapinya.. kan, kan?
erm.. apa yang pasti, usaha, tawakkal dan redha sajalah.. :)

BiLa LeLaKi DiAm

LELAKI kalau ia diam, ramai di kalangan wanita merasa gelisah dan mula tidak senang duduk.. Kenapa? Wanita menyangka diam seorang lelaki adalah tanda si lelaki marah, bad mood, amaran negatif dan macam-macam lagi sangkaan yang mengeruhkan keadaan.. walhal, ia tidaklah selalunya begitu.. hehehe.. apa yang penting komunikasi yang jujur dan ikhlas kedua pihak.. erm.. Semoga bahagia.. "LELAKI bukanlah sukar untuk difahami.. WANITA tidaklah susah dimengerti.. cumanya LELAKI dan WANITA perlu cuba saling menerima perbezaan sifat dan sikap antara keduanya.. U.N.I.K.

salam blog seantero

assalam buat semua.. :)